Zelený jačmeň

Úvod HerbárZelený jačmeň

Dlhá história pozitívnych účinkov zeleného jačmeňa


Naši predkovia ich dobre poznali. Prvé známe použitie zeleného jačmeňa je datované 7 000 rokov pred našim letopočtom, keď nebol používaný iba v stravovaní, ale aj pri liečbe zdravotných ťažkostí ako zápaly kože, problémy s pečeňou a ochorenia krvi. Verí sa, že antickí gladiátori používali zelený jačmeň na podporu sily a výdrže.

 

Príroda nám poskytuje život a dokáže nás liečiť, takže niet divu, že mnohé rastliny sú skutočne dokonalými super potravinami a prinášajú mnoho vysoko účinných liečiv pre farmaceutický priemysel.

 

Prečo potom väčšina z nás nezačlení tieto superzdravé potraviny do svojho jedálnička? Ak by sme to urobili, zrejme by sme nepotrebovali všetky tie lieky, ktoré užívame.

 

V súlade s týmto poďme objaviť rozličné benefity zeleného jačmeňa a ich pôsobenie na vaše zdravie. Veríme, že vás to inšpiruje natoľko, že mu dáte priestor vo vašej kuchyni.

 

Benefity zeleného jačmeňa:


zelený jačmeň

 

1. Zlepšuje zdravie pacientov s cukrovkou 2. typu


Cukrovka 2. typu je veľmi častá u dospelých a táto choroba nemôže byť úplne vyliečená. Avšak, môže byť liečená.

Podľa mnohých štúdií zelený jačmeň dokáže zlepšiť inzulínovú rezistenciu a znížiť hladinu cukru, čo pomáha ľuďom s cukrovkou kontrolovať zmeny v hladine cukru počas celého dňa.

 

Tým, čo spôsobuje všetky hlavné zdravotné problémy spojené s cukrovkou (napríklad gangrénu), je práve toto prudké klesanie a prudký nárast hladiny cukru.

 

Bolo overené, že zelený jačmeň – alebo presnejšie antioxidanty a vitamíny nachádzajúce sa v liste jačmeňa – zlepšujú toto ochorenie. Je zahrnutý v mnohých doplnkoch, ktoré sú zvyčajne užívané buď vo forme prášku vyrobeného zo šťavy zeleného jačmeňa alebo v kapsulách.

 

2. Redukuje toxíny nahromadené v tele


Vaše telo je váš „chrám“. Jediný spôsob ako si skutočne ochrániť váš chrám, je udržiavať si dobré celkové zdravie, avšak v modernom živote je to náročné.

 

Zaťažujeme naše telá konzumovaním nezdravých jedál, zlyhávame pri nachádzaní spôsobov, ako sa zbaviť stresu, alebo si jednoducho nenachádzame čas sa o seba správne starať. 

 

Našťastie jeden z najväčších benefitov zeleného jačmeňa je, že je to prírodný detoxikant – najmä keď sa dostane do našej pečene, ktorá nám pomáha vysporiadať sa s fyzickými následkami týchto zlých návykov.

 

Stopy olova sa často ukladajú v našom tele, čo môže mať negatívny účinok na mentálne schopnosti. To platí najmä u detí, ktoré môžu trpieť poruchami učenia.

 

Taktiež chlorofyl a betakarotén v zelenom jačmeni stimulujú odstraňovanie odpadových materiálov. Týmto spôsobom sa zbavujeme odpadu v našom tele používaním prírodných prostriedkov, ktoré negatívne nepostihujú žiaden aspekt nášho zdravia.

 

3. Zlepšuje zdravie a elasticitu pokožky


Stráca vaša pokožka lesk a vitalitu? Ako zdroj selénu, zelený jačmeň dokáže výrazne zlepšiť zdravie vašej pokožky.

Zelený jačmeň prospieva elasticite našej pokožky, čo je prevenciou budúcich nepríjemných  problémov, ako napríklad vytváranie vrások a záhybov z nespevnenej kože.

 

Navyše chráni našu pokožku pred poškodením pôsobením vonkajších faktorov, ako napríklad škodlivých UV lúčov, vetra a chladného vzduchu. Výfukové plyny a smog sú ďalšími častými faktormi poškodzujúcimi našu pokožku, takže ak žijete v meste, zelený jačmeň vám určite pomôže udržať mladý vzhľad pokožky a jej zdravie.

 

3. Znižuje cholesterol


Počas klinickej štúdie o účinnosti zeleného jačmeňa pri cukrovke 2. typu výskumníci zistili, že znižuje nielen hladinu cukru, ale znižuje aj cholesterol.

 

Naviac štúdia ukázala, že po 70 dňoch denného konzumovania zeleného jačmeňa sa hladina cholesterolu znížila o 5.1%. Cholesterol rovnako ako cukrovku 2. Typu v skutočnosti spomaľujú mono-nasýtené tuky a antioxidanty, na ktoré je zelený jačmeň bohatý.

 

4. Pomáha pri chudnutí

Ak máte nadváhu, ste náchylnejší dostať cukrovku, rakovinu a srdcové ochorenia. Navyše sa môžete stretnúť s problémami s dýchaním, rovnako ako aj s bolesťami kĺbov.

 

Zelený jačmeň vám pomôže nielen schudnúť, ale aj predchádzať týmto problémom.

 

Ako zdroj nerozpustnej vlákniny vás zelený jačmeň nasýti na dlhú dobu, počas ktorej vám bude poskytovať veľa nevyhnutných vitamínov a minerálov, ktoré vaše telo potrebuje. Taktiež pomáha kontrolovať hladinu cukru.

 

Používaním zeleného jačmeňa – za predpokladu zapojenia sa do nejakej formy pohybu a vyhýbaniu sa prejedaniu – sa budete držať svojej diéty oveľa efektívnejšie a schudnete zdravým spôsobom.

 

5. Zelený jačmeň je prevenciou proti astme


Najbežnejšou chorobou medzi deťmi je určite detská astma, ktorá môže viesť k vážnejším problémom v neskoršom živote. Vďaka zásobám antioxidantov a vitamínov C a E dokáže zelený jačmeň upraviť a kontrolovať vaše dýchanie. Môžete ho používať ako prevenciu proti astme a na zmiernenie jej príznakov, avšak nelieči ju.

 

6. Prevencia proti niektorým druhom rakoviny


Zelený jačmeň obsahuje enzým superoxiddismutázy, ktorý exceluje pri boji s rakovinovými bunkami. Navyše vzhľadom na silné ekzémy katalázy dokáže spomaľovať šírenie rakovinových buniek.

 

Špeciálne odporúčame zelený jačmeň ženám, ako jeden z najlepších spôsobov  na odvrátenie rakoviny prsníka. Je to taktiež silne preventívna potravina, ktorá dokáže podporovať vašu obranyschopnosť voči chorobám ako koronárne alebo srdcové ochorenia.

 

7. "Opravuje" DNA


Lekár a farmaceut Yoshihide Hagiwara strávil viac ako 10 rokov skúmaním benefitov zeleného jačmeňa a zistil, že okrem mnohých iných zdravotných výhod dokáže „opraviť“ DNA.

 

Kvôli stresu, liekom, prísadám do jedál, nízkej imunite a radiácii sa naša DNA môže meniť. Táto zmena môže viesť k sterilite, genetickým abnormalitám a predčasnému starnutiu. Toto poškodenie DNA môže negatívne vplývať na tehotenstvo žien vo forme spontánneho potratu a postihnutého potomstva.

 

8. Prevencia proti osteoporóze


Zdravie kostí môže byť taktiež zlepšené prostredníctvom užívania zeleného jačmeňa, keďže obsahuje fosfor a meď. Zelený jačmeň obsahuje 11 krát viac vápnika ako mlieko. Ak máte zlomenú kosť, ktorá sa lieči pomaly alebo chcete iba zlepšiť zdravie vašich kostí, zelený jačmeň vám isto pomôže.

 

Je tiež prospešné pridať ho do jedálnička vašich detí, keďže ich telá rastú, mali by prijímať mnoho prírodných zdrojov vitamínov a minerálov podporujúcich zdravý vývoj. Zelený jačmeň je zaručeným spôsobom ako to dosiahnuť.

 

Nedokáže vyliečiť osteoporózu, ale môže predchádzať niektorým symptómom, spomaliť jej proces a zachovať vaše kosti v lepšej kondícii. Navyše jačmeň poskytuje mangán, ktorý je základom pre stavbu kostí.

 

9. Podporuje imunitný systém


Pravdepodobne považujete pomaranče za základný zdroj vitamínu C v strave, ale máme pre vás prekvapenie: zelený jačmeň ho obsahuje oveľa viac.

 

Vďaka tomu zelený jačmeň podporuje náš imunitný systém a zlepšuje naše celkové zdravie. Robí nás odolnejšími voči nádche alebo chrípke. Keďže sme konštantne pod tlakom a stresom, sme náchylnejší k únave, avšak môžeme ukončiť tento konštantný pocit choroby a slabosti jednoducho pridaním niekoľkých porcií zeleného jačmeňa denne do nášho jedálnička.

 

Meď je ďalším dôležitým imunitu posilňujúcim stopovým prvkom, ktorý môžeme nájsť v zelenom  jačmeni. Zlepšuje zdravie kostí a je základom pri produkcii hemoglobínu v červených krvinkách.

 

10. Má omladzujúci účinok


Väčšina ľudí je v modernom svete príliš zameraná na zachovanie mladistvého vzhľadu, ale iba málo z nich sa naozaj zameriava na zlepšenie stravy a zvykov životného štýlu.  

 

Zelený jačmeň obsahuje chlorofyl, železo a vitamín B, a tie všetky dokážu obnoviť a regenerovať bunky, čo vedie k zachovaniu zdravej a mladistvej pleti a vlasov.

 

Zelený jačmeň taktiež omladzuje naše vnútro podporovaním tvorby bielych a červených krviniek v tele. Taktiež reguluje trávenie.

 

11. Spomaľuje bunkové starnutie

 

Zelený jačmeň (mladý jačmeň) obsahuje veľké množstvo SOD (enzým superoxid dismutáza). SOD pomáha omladzovať bunky tým, že ničí kyslíkové radikály vznikajúce v priebehu metabolizmu. Predpokladá sa, že SOD súvisí s dlhovekosťou. Enzýmy v mladom jačmeni (zelenom jačmeni) účinne pôsobia proti ukladaniu pigmentu, melanóze a uhrovitosti.

 

12. Chudokrvnosť (anémia)

 

Približne štvrtina žien trpí chudokrvnosťou, u starších mužov je tento počet ešte vyšší. V poslednom čase sa chudokrvnosť objavuje už aj u chlapcov v stredoškolskom veku. Pre správnu krvotvorbu potrebujeme ióny železa, medi, draslíka, kyselinu listovú a bielkoviny. Príjem živočíšnych bielkovín je dnes príliš vysoký a dokonca i potraviny prirodzene bohaté na vitamíny urobia málo, ak ich tepelne spracujeme. Vitamíny sa ničia, železo sa mení na ťažko stráviteľný oxid. Užívanie preparátov s redukovaným železom nestačí. Zelený jačmeň (mladý jačmeň) obsahuje železo, ktoré je organicky viazané a tráviaci trakt ho okamžite vstrebe.

 

13. Srdcovo-cievne problémy

 

Zelený jačmeň (mladý jačmeň) účinné tlmí zrážanie krvných doštičiek. Zrážanie krvných doštičiek je kľúčovým krokom k tvorbe trombov, ateriosklerózy, srdcovocievnych ochorení a infarktu myokardu. Vo výťažkoch zo zeleného jačmeňa (mladého jačmeňa) sú dokázané antitrombotické a protizrážanlivé účinky, ako aj účinky chrániace cievy.

 

14. Civilizačné choroby

 

Výskum ukazuje, že výťažok z mladého jačmeňa (zeleného jačmeňa) pomáha v boji s najrôznejšími chorobami vrátane artritídy, astmy, chudokrvnosti, impotencie, obehových ťažkostí, srdcových chorôb, vysokej hladiny cholesterolu a ľadvinových problémov. Je to skutočne výnimočný nápoj. Jačmenné výhonky majú 3 kľúčové vlastnosti. Prvá je prítomnosť jedinečného antioxidantu 2"-O-GIV. Ten disponuje s oveľa silnejšou antioxidačnou aktivitou než vitamín E. Druhou vlastnosťou je prítomnosť účinných tlmičov zhlukovania krvných doštičiek. Zhlukovanie krvných doštičiek je kľúčovým krokom k tvorbe trombov, aterosklerózy, srdcovocievnych ochorení a infarktu myokardu. Výťažok z mladého jačmeňa (zeleného jačmeňa) preukázal antitrombotické, protizrážlivé a cievy chrániace účinky. Tretia je prítomnosť látok podporujúcich uvoľňovanie rastového hormónu prolaktinu (hrá dôležitú úlohu pre udržanie imunitného systému a rovnováhy v organizme). Principiálne sa dá povedať, že mladý jačmeň (zelený jačmeň) obsahuje ozdravné vlastnosti základných druhov zelenín.

 

15. Účinný proti zápche

 

Dobré jedlo, dobrý spánok a dobré vyprázdňovanie sú tri barometre zdravia. Pokiaľ nie sú v poriadku, príde choroba. Dlhotrvajúca zápcha vedie k nechutenstvu, bolestiam hlavy, závratom a naruší spánok. Obeť zápchy podlieha únave a mentálnej nestabilite. Opakovaná zápcha je i dôsledkom zníženej pohyblivosti hrubého čreva a zníženej svalovej zdatnosti celého tela. Aktívne zložky zeleného jačmeňa (hlavne draslík) podporia pohyb tráviaceho ústrojenstva a posilnia vyprázdnovacie svaly. Starší ľudia a jedinci s obmedzenou funkciu žalúdka a čriev majú ťažkosti s vlákninou v zelenine. Zelený jačmeň (mladý jačmeň) vlákninu neobsahuje a preto je pre nich veľkou pomocou.

 

Ako môžete zahrnúť zelený jačmeň do svojho stravovania?


Môžete jesť surový zelený jačmeň, čo znamená, že si ho môžete pridať do akéhokoľvek šalátu alebo jedla. Ak máte radšej smoothie, môžete pridať lyžičku prášku zo zeleného jačmeňa do mixéra popri vašich obľúbených prísadách.

Na tom, či si zvolíte prírodný džús alebo ho skombinujete s inými potravinami nezáleží, ak sa udržíte pod odporúčanou dennou dávkou užívania 15 g. Ak však momentálne užívate iné lieky, mali by ste sa pred užívyním najskôr opýtať vášho doktora.

 

Časté otázky o zelenom jačmeni


Aký je rozdiel medzi práškom zo zeleného jačmeňa a práškom vyrobeným zo šťavy zeleného jačmeňa?


Prášok zo zeleného jačmeňa je lacnejšou možnosťou. Mladý jačmeň najskôr pokosili a potom sa sušil. Kvôli tomu má väčší objem a je lacnejší, drsnejší v hrdle a má celkovo nižší obsah výživných látok. Prémiové produkty využívajú kvalitnejší prášok vyrobený zo šťavy, pričom po pokosení je šťava lisovaná za studena. Potom je sušená pri nízkej teplote, aby boli zachované benefity surového stavu. Výsledkom je bohatšia jemnejšia zmes s celkovo vyšším obsahom výživných látok.

 

Čo je lepšie: zelený jačmeň alebo jačmenné zrno?


Sú úplne odlišné. Je to ako porovnávať jablká s pomarančmi. Zelený jačmeň je najčastejšie konzumovaný ako šťava (alebo prášok do vody), kým zrno je konzumované podobným spôsobom ako ryža alebo quinoa.

 

Obsahuje zelený jačmeň lepok?


Nie. Najčastejšie sa kosí vo vrcholnom obsahu výživných látok, predtým, ako sa vytvorí akýkoľvek lepok v zrne.

 

Ako piť prášok zo zeleného jačmeňa?


Akýmkoľvek spôsobom, ktorý obľubujete.