Quercetin

Úvod OstatnéQuercetin

AKTUÁLNA PROBLEMATIKA: QUERCETIN A COVID-19


Prečítajte si (google preklad):


https://translate.google.sk/translate?hl=sk&sl=en&tl=sk&u=https%3A%2F%2Fjournal-inflammation.biomedcentral.com%2Farticles%2F10.1186%2Fs12950-021-00268-6&prev=search

 

alebo

 

https://translate.google.sk/translate?hl=sk&sl=en&tl=sk&u=https%3A%2F%2Fjournals.sagepub.com%2Fdoi%2Ffull%2F10.1177%2F1934578X20976293&prev=search


Kvercetín (quercetin) - čo potrebujete vedieť

 

Kvercetín (quercetin) je prírodné farbivo, ktoré sa nachádza v rôznych druhoch ovocia, zeleniny alebo obilnín. Patrí medzi najčastejšie zastúpené antioxidanty v strave a hrá dôležitú úlohu v boji proti voľným radikálom, ktoré sú spájané s radom chronických ochorení.

 

Štúdie ukázali, že kvercetín vykazuje protizápalové aj antivírusové vlastnosti. Je tiež preukázané, že bioflavonoidy obsiahnuté v kvercetíne pôsobia ako antioxidanty, ktoré chránia telo pred voľnými radikálmi, recyklujú vitamín C, podporujú imunitný systém a upravujú krvný tlak. Epidemiologické štúdie naznačujú, že konzumácia quercetinu podporuje kardiovaskulárne zdravie. Štúdie tiež ukazujú, že quercetin pomáha rovnováhe metabolizmu glukózy a podporuje zdravie obličiek a prostaty.

 

Čo je kvercetín?


Kvercetín (quercetin) je pigment patriaci do skupiny rastlinných látok označovaných ako flavonoidy. Flavonoidy sa bežne nachádzajú napríklad v zelenine, ovocí, obilninách, čaji alebo víne. Flavonoidy majú rad pozitívnych zdravotných účinkov, napríklad pomáhajú znižovať riziko srdcovo cievnych chorôb, rakoviny a degeneratívnych ochorení mozgu. Za pozitívnymi účinkami flavonoidov, ako je napríklad kvercetín, sú ich antioxidačné schopnosti.

 

Antioxidanty sú látky, ktoré viažu a neutralizujú voľné radikály, čo sú nestabilné molekuly, ktoré môžu spôsobiť poškodenie buniek, pokiaľ sa nahromadia v organizme. Poškodenie buniek voľnými radikálmi je jednou z príčin mnohých chronických ochorení, vrátane rakoviny, kardiovaskulárnych chorôb alebo cukrovky.

 

Quercetin (kvercetín) je najbohatšie zastúpený flavonoid v strave. Odhaduje sa, že priemerný človek denne prijme zhruba 10 - 100 mg kvercetínu z rôznych potravinových zdrojov. Medzi najbohatšie potravinové zdroje kvercetínu patria cibuľa, jablká, hrozno, drobné bobuľovité ovocie, brokolica, citrusové plody, čerešne, zelený čaj, káva a červené víno.

 

Kvercetín sa tiež predáva ako doplnok stravy, najčastejšie v podobe kapsúl. Ľudia užívajú doplnky stravy s obsahom kvercetínu hlavne kvôli posilneniu imunity, zmierneniu prejavov zápalu a alergií alebo zlepšeniu fyzickej zdatnosti a zdravia ako celku.


QUERCETIN - ÚČINKY NA ZDRAVIE


Može znižovať zápal


Voľné radikály toho majú na svedomí oveľa viac, než len poškodzovanie buniek. Výskum naznačuje, že vysoká hladina voľných radikálov v tele aktivuje gény, ktoré sú zodpovedné za produkciu zápalových faktorov. Preto môže vysoká koncentrácia voľných radikálov v tele viesť k zvýšeniu zápalovej odpovede organizmu.

 

Aj keď sú zápalové reakcie potrebné na to, aby sa telo dokázalo uzdraviť a bojovať s infekčnými chorobami či škodlivými mikroorganizmami, pretrvávajúce zápal je spájaný s mnohými zdravotnými problémami, vrátane nádorových ochorení a chorôb srdca či obličiek.

 

Štúdie naznačujú, že kvercetín pomáha zmierňovať zápal. V laboratórnych štúdiách kvercetín znižoval množstvo zápalových faktorov v ľudských bunkách, vrátane molekúl tumor nekrotizujúceho faktoru alfa (TNFα) a interleukínu-6 (IL-6). Jedna 8 týždňová štúdia na 50 ženách s reumatoidnou artritídou zistila, že účastnice, ktoré užívali 500 mg kvercetínu denne menej trpeli na rannú stuhnutosť a bolesti kĺbov ako aj na bolesť po fyzickej námahe. V porovnaní so ženami, ktoré užívali placebo, mali tiež ženy užívajúce kvercetín nižšie hladiny zápalových ukazovateľov v krvi, najmä potom faktora TNFα (tumor nekrotizujúci faktor alfa). Hoci sú tieto zistenia sľubné, je nutné vykonať ďalšie, väčšie štúdie na ľuďoch, aby sme protizápalové pôsobenie quercetinu overili.


Môže zmierniť príznaky alergie


Možné protizápalové účinky kvercetínu sa môžu uplatniť aj pri zmierňovaní prejavov alergií. Štúdie na zvieratách a v laboratóriu naznačujú, že kvercetín blokuje enzýmy, ktoré sa podieľujú na rozvoji zápalu a potláča prozápalové molekuly ako je napríklad histamín.

 

Quercetin je vysoko koncentrovaná forma bioflavonoidov. Dokázal, že je účinným doplnkom na intoleranciu histamínov keďže priamo blokuje uvoľňovanie histamínu zo žírnych buniek. Žírne bunky obsahujú molekuly nazývané mediátory (histamín je jedným z týchto mediátorov), ktoré sú vylučované, keď sú bunky spustené. Stabilizuje bunkové membrány mastocytov a tým bráni uvoľneniu histamínu do okolitých tkanív a krvi. 

 

Ak chcete vedieť viac o histamínovej intolerancií, kliknite >>> TU

 

Jedna štúdia na laboratórnych myšiach napríklad naznačuje, že užívanie doplnkov stravy s kvercetínom môže zmierniť prejavy alergickej reakcie na arašidy.


Môže sa uplatniť v prevencii nádorových ochorení

 

V poslednom čase pribúdajú štúdie o quercetine, ktoré poukazujú na jeho možné protinádorové účinky a potenciál pri liečbe nádorových ochorení.

 

Vzhľadom k svojim antioxidačným účinkom môže kvercetín pomáhať v prevencii nádorových ochorení. Analýza laboratórnych a zvieracích štúdií naznačuje, že kvercetín potláča rast nádorových buniek a dokáže navodiť ich smrť pri rakovine prostaty. Ďalšie štúdie na zvieratách a v laboratóriu potom naznačujú, že táto látka má podobné účinky aj u rakoviny pečene, pľúc, prsníka, močového mechúra, krvi, vaječníkov, hrubého čreva, lymfatických uzlín a nadobličiek.

 

Ak sa chcete dozvedieť viac o účinkoch kvercetínu pri prevencii a liečbe onkologických ochorení, kliknite >>> TU


Môže znížiť riziko degeneratívnych ochorení mozgu

 

Štúdie naznačujú, že antioxidačné účinky quercetinu môžu chrániť pred degeneratívnymi ochoreniami mozgu ako sú napríklad Alzheimerova choroba alebo demencie. V jednej štúdii na laboratórnych myšiach dostávali niektoré myši s Alzheimerovou chorobou 2x denne po dobu 3 mesiacov injekcie s kvercetínom. V priebehu štúdie sa ukázalo, že injekcie s kvercetínom dokázali zmierniť niektoré príznaky Alzheimerovej choroby u myší. Myši, ktoré tieto injekcie dostávali, dosiahli oveľa lepšie výsledky v testoch schopnosti učenia, než myši, ktorým bolo podávané placebo.

 

V ďalšej štúdii pomohla strava bohatá na kvercetín zmierniť niektoré príznaky Alzheimerovej choroby a zlepšiť kognitívne funkcie u myší so skorým až stredne pokročilým štádiom ochorenia.

 

Avšak u myší s Alzheimerovou chorobou v pokročilejšom štádiu nemalo užívanie kvercetínu žiadny vplyv na ich ochorenia a k žiadnemu zlepšeniu nedošlo.

 

Káva je nápoj, ktorý je spájaný so znížením rizika Alzheimerovej choroby. Štúdie naznačujú, že látkou obsiahnutou v káve, ktorá je zodpovedná za protektívny účinok kávy pred týmto ochorením nie je kofeín, ale práve kvercetín.

 

Môže znižovať krvný tlak

 

Vysoký krvný tlak postihuje viac ako 40% dospelých Slovákov. Výskum naznačuje, že kvercetín pomáha znižovať krvný tlak, pretože má vazodilatačné účinky. Myši s vysokým krvným tlakom (hypertenziou) užívali po dobu 5 týždňov kvercetín, čo viedlo k zníženiu systolického (horného) a diastolického (dolného) tlaku o 18%, respektíve 23%. Analýza 9 štúdií na 580 ľuďoch zistila, že každodenné užívanie doplnkov stravy s 500 mg kvercetínu znižuje systolický a diastolický krvný tlak o 5,80 mm ortuťového stĺpca systolického (horného) tlaku, respektíve o 2,60 mm ortuťového stĺpca diastolického (dolného) tlaku.


Ďalšie pozitívne účinky kvercetínu

 

Medzi ďalšie možné kladné účinky kvercetínu, okrem iných, patria:

  • Môže spomaliť starnutie: štúdie na zvieratách a v laboratóriu naznačujú, že kvercetín pomáha obnovovať staré a choré bunky a zmierňuje tak prejavy starnutia.
  • Môže pomôcť zvýšiť fyzickú výkonnosť pri cvičení: analýza 11 humánnych štúdií naznačuje, že kvercetín pomáha mierne zvýšiť fyzickú odolnosť pri cvičení.
  • Môže zlepšiť reguláciu hladiny glukózy v krvi: štúdie na ľuďoch a na zvieratách naznačujú, že kvercetín znižuje hladinu glukózy v krvi nalačno a chráni pred komplikáciami diabetu.

Dávkovanie

 

Kvercetín je prírodná látka, ktorá sa nachádza v mnohých potravinách rastlinného pôvodu, najmä potom v šupke alebo tesne pod ňou.

 

Medzi potraviny bohaté na kvercetín patria:

  • kapary
  • papriky, najmä žltá a zelená
  • cibuľa červená a biele
  • šalotka
  • špargľa
  • čerešne
  • paradajky
  • červená jablká
  • hrozno (červené)
  • brokolica
  • kel
  • kapusta (červená)
  • drobné bobuľoviny - všetky druhy, vrátane brusníc, čučoriedok, černíc alebo malín
  • čaj - čierny aj zelený

Doplnky stravy s kvercitínom

 

Kvercetín si môžete zakúpiť aj vo forme doplnkov stravy v lekárňach, a to najmä vo forme kapsúl alebo prášku. Odporúčané denné dávkovanie kvercetínu je zhruba 500 - 1000 mg.


Bezpečnosť a nežiaduce účinky

 

Kvercetín sa nachádza v mnohých druhoch ovocia a zeleniny a v tejto prírodnej forme je jeho konzumácia úplne bezpečná. Pokiaľ ide o doplnky stravy, zdá sa, že ich užívanie je len zriedkavo spojené s nežiaducimi účinkami. V niektorých prípadoch došlo u ľudí, ktorí užívali viac ako 1000 mg kvercetínu denne k výskytu nežiaducich príznakov vo forme bolestí hlavy, brucha alebo brnenie v končatinách. Konzumácia potravín s kvercetínom je bezpečná aj pre tehotné a dojčiace ženy.

 

Avšak tehotné a dojčiace ženy by nemali užívať doplnky stravy s kvercetín, pretože nemáme k dispozícii žiadne štúdie o bezpečnosti týchto doplnkov v tehotenstve a pri dojčení ani toho veľa nevieme o účinkoch na plod.

 

Kvercetín vo veľkých dávkach môže ovplyvniť účinky iných liečiv, ako sú antibiotiká alebo lieky na vysoký krvný tlak.